Nuffnang Ads

Sabtu, 6 September 2014

Fitnah


Assalamualaikum...

Maksud fitnah daripada Wikipedia
Fitnah merupakan satu bentuk komunikasi kepada satu pihak atau lebih yang bertujuan untuk memberikan stigma negatif atas sesuatu peristiwa yang dilakukan oleh pihak lain, ia berdasarkan atas fakta palsu yang dipengaruhi oleh sifat penghormatan, buruk sangka, obses, atau menjatuhkan dan/atau menaikkan nilai reputasi seseorang atau sesuatu pihak. Kata "fitnah" diserap dari bahasa Arab, dan pengertian aslinya adalah "cubaan" atau "ujian".
Menurut Kamus Dewan edisi keempat, fitnah dieertikan sebagai

Tuduhan (khabar, kisah dan lain-lain) yang diada-adakan (dibuat-buat) untuk memburukkan atau membencanakan seseorang.

         Fitnah sering terjadi apabila lahirnya rasa tidak puashati, perasaan irihati apabila melihat kejayaan atau kesenangan yang dikecapi oleh orang lain. Perasaan benci yang mengatasi segalanya juga menjadi pendorong untuk terjadinya fitnah. Kebiasaanya fitnah terjadi tanpa ada bukti yang kukuh dan kadangkala hanyalah berdasarkan andaian  dan pandangan luaran semata-mata tanpa  ada bukti sahih. . Oleh itu setiap berita yang diterima hendaklah dipastikan kesahihannya agar tidak  terjadinya fitnah tanpa  kita sengajakan.


        Fitnah juga diundang tanpa disedari oleh sikap kita sendiri. Oleh itu  hendaklah kita menjaga perbuatan dan pertuturan agar ianya  tidak mengundang bahaya fitnah  keatas diri kita,keluarga dan orang sekeliling. Fitnah adalah perbuatan yang merugikan.  Dialaf baru ini, fitnah amat mudah tersebar dengan hanya dihujung jari..segalanya mungkin terjadi.


 Oleh itu, marilah kita memperkasakan iman agar kita tidak terjebak didalam gejala fitnah. Samaada menjadi mangsa atau kita menyebarkannya tanpa disedari.

InsyaAllah. Ayuhlah kita berubah kearah yang lebih baik agar hidup ini mendapat rahmat dariNya. Amin.


0 comments: